"I després, és clar, d'aquesta pianola, una
composició de Carles Santos (...) en què s'entrecreuen les tres
cordes, idea que arriba al seu cim en la resolució
del furiós monòleg de Ciampa, que Jordi Bosch
executa sobre la partitura, com si es tractés d'un
recitatiu. La idea no és exactament nova (...) però resulta tan
arriscada (hi ha el perill que l'emoció es distregui, o la
música cobreixi les paraules) com brillant.
BOSCH ÉS CIAMPA (O CIAMPA ÉS BOSCH): Tautològic, només
cal veure'l. Tota la gamma, tots els matisos. Del servilisme a
l'extrema dignitat, del desempar a la més amenaçadora fúria.
Comença com un poverello excèntric i al cap de deu minuts ja ens
ha fet veure, sense telegrafiar-la, la intel·ligència neuròtica
en carn viva, constantment alerta, del personatge: el bufó del
tirà guiat per la salvatge força de la seva lògica, el titella
que acaba movent els fils de la funció; divertit, patètic,
esgarrifador; un elèctric creuament d'Antonio Vico i Giancarlo
Gianinni. O sigui, com es deia abans, 'una creació'. Corrin a
aplaudir-lo". [Marcos Ordóñez: Avui (Quadern de
teatre), març de 1994]
"Jordi Bosch ateny segurament la seva
interpretació més rodona en el paper d'Enric Ciampa, l'autèntic
protagonista del drama, l'escrivà i servidor del senyor que
suposadament corona la testa amb una cornamenta que només li
preocupa quan es fa pública, és a dir, quan tem ser acusat de
banyut consentit. Titella dels Fiòrica, esgarrinxa totes les
cordes del seu violí i es complau d'acollar Beatriu a la
corretja d'un sanatori per silenciar tota sospita: 'No costa res
fer la boja: només cal cridar a la cara de tothom la veritat'.
Vetllador com ningú de les cotilles establertes, és l'únic que
s'atreveix a calçar-se el barret de cascavells en un parlament
vibrant i terrible, que l'actor pronuncia en totes les seves
luxacions. Es dispara com un ninot accionat per la molla d'una
capsa de sorpresa, i amb l'excusa de voler 'entrar fins al fons
de la consciència' de Beatriu, fa un truculent però parcial
streaptease de la seva interioritat que no dilueix els coàguls
del dubte". [Francesc Massip: Avui, 20/03/94]
UN GRAN JORDI BOSCH EN EL PIRANDELLO DEL LLIURE:
"Una escenografía funcional y bella de Gerardo Vera
enmarca un extraordinario trabajo de Jordi Bosch, que compone un
Ciampa magnífico; lo juega en la cuerda del histrionismo y el
patetismo y lo llena de gestos y matices que ponen a prueba, con
éxito, su reconocida capacidad como actor". [Gonzalo Pérez
de Olaguer: El Periódico, 20/03/94]
CASCABELES DE PIRANDELLO EN EL LLIURE:
"Cuando deja la escena dicho personaje (Ciampa), la propuesta
registra un ligera pérdida de tono para remontarlo en seguida y
alcanzar un brío trepidante a cada intervención de Ciampa, sin
que ello suponga desdeñar el excelente trabajo de todo el grupo.
Pero está claro que el personaje –una tentación para cualquier
cómico exigente- es la oportunidad que encuentra Jordi Bosch
para mostrarse gloriosamente efectivo, desmelenarse con osadía y
sin tapujos y bordar con la sabiduría de un indiscutible primer
actor los trazos patéticos de su 'consciente' alineación.
Admirable". [Joan-Anton Benach: La Vanguardia, 20/03/94]
PIRANDELLO Y JORDI BOSCH EN EL LLIURE:
"El barret de cascavells es un espectáculo redondo;
una pura delicia que llega a l'espectador sin fisuras, con una
fuerza comunicativa enorme y un interpretación del actor Jordi
Bosch de las que no se olvidan. (...) No deben perderse este
montaje porque de hacerlo no verán el colosal trabajo del señor
Jordi Bosch. El actor mueve el personaje de Ciampa entre
el histrionismo y el patetismo: títere y persona, marioneta
mecánica y grito humano. Un trabajo extraordinario, dentro del
orden creado con sabiduría por Homar". [Gonzalo Pérez de
Olaguer: La guía del ocio, març de 1994]
ITÀLIA
A MILÀ, AMB EL LLIURE: "Una
representació un pèl mecànica, no gaire emotiva, ràpida, massa
ràpida, com si la gent del Lliure tingués pressa d'anar-se'n,
d'escapar d'aquella 'rèplica milanesa de la presó de Sing-sing'
en què, com va escriure Marcos Ordoñez a l'Avui (1 de desembre),
s'havia convertit per als còmics catalans la sala del Teatro
Studio. Una sala, un escenari, que no té res a veure amb la
intimitat, amb l'escalfor i la confiança que procura als còmics
la vella, coneguda i estimada sala de Gràcia. Però, al cap i a
la fi, els còmics catalans van fer un paper digníssim i van
aconseguir allò que els francesos en diuen un succès
d'estime, la qual cosa, donades les circumstàncies, és
tot un petit triomf". [Joan de Sagarra: El Temps,
19/12/94] agraïments a la Biblioteca Nacional de
Catalunya
"Il primo stimolo e' venuto da una non
sconvolgente, ma precisa e garbata messa in scena del 'Berretto
a sonagli' proposta dal Teatre Lliure di Barcellona e dal suo
direttore artistico, Lluís Homar, che e' anche regista dello
spettacolo. Oltre allo straniamento naturale indotto dalla
lingua (che non era lo spagnolo, ovviamente, bensi' il
catalano), un elemento di novita' e dunque di incremento dell'
attenzione e' venuto dall' interpretazione del protagonista,
Jordi Bosch: un Ciampa tutt' altro che raziocinante e
insinuante, anzi dominato sin dall' inizio da una violenza
compulsiva e quasi meccanica; una sorta di incrocio, si direbbe,
fra un epilettico e un automa, come se, una volta girata la
"corda pazza", un guasto gli impedisse di tornare, se non per
brevissimi e quasi mortali istanti, alla sorniona e sordida
rassegnazione della "corda civile". Una lettura del personaggio
(e, indirettamente, dell' intera parabola) non meno interessante
che singolare, attorno alla quale la solida professionalita'
degli altri interpreti (fra le quali vorrei ricordare almeno
Anna Lizaran che e' Beatrice e Pep Guinyol che e' il delegato
Spano') costruisce una cornice di accurato realismo fatta piu'
per metterla in risalto, direi, che per contenerla o
normalizzarla". [Giovanni Raboni: Il Corriere della
Sera, 06/12/94]