CAPGRÒS. Report Maresme - del 7 al 13 de novembre 2008 - Núm. 1039

Entrevista a Jordi Bosch, actor.

“UNA COMÈDIA POT DIR EL MATEIX QUE UN DRAMA, PERÒ EN POSITIU”

 

El rei Artús va néixer a Mataró. Almenys el rei Artús de la taula quadrada que es mou pel teatre Victòria. Jordi Bosch encapçala el repartiment de Spamalot, un dels grans èxits de la temporada de musicals, amb 60000 espectadors des del setembre.
Xavier Amat (Pauta) / Fotos: R. Gallofré / F. Stage

Jordi Bosch, també canta?
Sempre m’ha agradat molt cantar, i tenia ganes de provar-ho, si no podia ser en un musical diguem-ne clàssic de Broadway, almenys en algun muntatge teatral. I em va arribar aquesta proposta, molt llaminera i peculiar, i vaig veure clar que o ho feia ara o no ho faria mai.

I va ser amb càsting o sense càsting?
El Tricicle em va oferir el paper de Rei Artús, i vaig ser jo el que vaig demanar que em provessin la veu. Volia saber si complia les condicions i volia estar segur que ho podia fer.

Deia que Spamalot era... peculiar?
Si peculiar. Porta la bogeria dels Monty Python dalt l’escenari i en forma de musical, trenca esquemes. La sorpresa per a l’espectador és constant, i per això enganxa tant. Són dues hores d’autèntica bogeria, i en les que el públic s’ho passa molt bé.

Què em diu dels Monty Python i del Tricicle?
En sóc un fervent admirador.


Un somni fet realitat, doncs?
És un regal i molt gratifi cant. Sóc un gran seguidor de tothom que fa comèdia i la fa amb la dignitat que la fan ells.

Opta a ser el quart component del Tricicle, hem sentit....
I tant! És un plaer veure tot el que creen, com han anat evolucionant en aquests trenta anys de carrera, com depuren els gags, com els construeixen...

Aquesta és la primera versió de Spamalot que es fa fora dels països anglosaxons. Compari, compari!
Jo he pogut veure la versió de Londres, i no és molt diferent de la de Barcelona, si bé el Tricicle hi ha introduït més gags, i ha perfeccionat alguns dels ja existents. Però no es pot dir, com s’ha escrit en alguns llocs, que és una versió que n’ha fet el Tricicle.

No?
És pràcticament igual que l’original.

El musical és en castellà. Es preparen per anar de gira?
Sí, no se sap quan sortirem de Barcelona, perquè de moment les coses van molt bé, però després es vol fer estada a Madrid i a d’altres ciutats.

En Pepe Rubianes posa la veu en off al personatge de Déu. Temen més polèmica?
No ho crec, perquè a l’espectacle Garrick del Tricicle també hi surt Pepe Rubianes i van estar quatre mesos a Madrid sense cap problema. Tot i que no se sap mai perquè hi ha sectors interessats que viuen d’aquestes polèmiques.

Com és això de posar-se a la pell d’un personatge llegendari?
No hi ha més misteri. El que aportem als personatges és la nostra persona, la manera d’interpretar, la manera de ser...

L’espectacle és mogut. S’haurà hagut de posar en forma...
Hi ha una combinació d’interpretació, cant i ball, i demana estar bé físicament. Ara hi ha com un esclat de teatre musical a Barcelona, que trobo fantàstic perquè obre un ampli ventall tant per al públic com per als actors, i si això es manté farà que cada vegada hi hagi més intèrprets preparats per als musicals, ja que ara no és fàcil de trobar.

Teatre i crisi, què tal mariden?
Nosaltres de moment no l’estem notant. Però és veritat que quan es donen situacions com aquesta sembla, pel que diuen, que la gent tingui ganes de sortir més per a distreure’s i oblidar-se dels problemes. Però al mateix temps es torna molt selectiva en el que tria.

Fa tot just uns mesos era August a la sèrie La Via Augusta de TV3. Li van els personatges historics?
És pura coincidència, no ho busco especialment. En tot cas se’ls hauria de preguntar als que em proposen aquests papers què em veuen per a triar-me a mi.

També l’hem vist a La educación de las hadas, de José Luis Cuerda, compartint repartiment amb Ricardo Darín i Bebe, entre d’altres. Allà explotava les treballadores immigrants, era un violador... vaja, el dolent de la pel·lícula!
Sí, és d’aquelles coses que penses: “per què han pensat en mi per a fer aquest paper?”, perquè jo diria que tinc cara de bona persona. Però vaig passar-m’ho molt bé, tot i que al final el resultat de la pel·lícula potser és una mica irregular. Tot i així, si haig de triar, sempre prefereixo fer comèdia, i quan més gran em faig, més, perquè penso que la comèdia pot dir exactament el mateix que els grans drames, però envoltant-t’ho tot d’energia positiva.

És veritat que és més difícil fer riure que fer plorar?
Jo en això no m’hi posaria fort, no n’estic segur. Diria que qui sap fer riure ho pot trobar fàcil, i qui sap fer plorar també, i que el que troben difícil és el que fa l’altre.

Emma Vilarasau és una gran actriu dramàtica. Vostès formen una parella mediàtica...
Sempre se’ns ha respectat molt, per part de la premsa, de la gent... Crec que a Catalunya hi ha com una tradició en aquest sentit, i que ni es planteja perseguir i burxar en la vida privada de les persones, i espero que segueixi així, aquesta cultura civilitzada. En d’altres llocs no tenen aquesta sort, tot i que la gent que no els dóna peu a sortir a les revistes normalment els deixen tranquils.

FORJAT AL TEATRE LLIURE
Després de quasi tres dècades com a actor professional, es podria dir que Jordi Bosch (Mataró, 1956) ha fet tots els papers de l’auca, si bé declara trobar-se més a gust amb la comèdia que amb cap altre gènere. Va iniciar-se en el món del teatre a la dècada dels setanta als escenaris de la capital maresmenca i amb grups locals, però el gran salt i reconeixement per part de crítica i públic el va fer amb el seu extens currículum forjat al teatre Lliure, del que encara avui n’és un dels patrons, i de la mà de directors com Lluís Pasqual i de l’enyorat Fabià Puigserver. Com tot actor polifacètic, també ha sovintejat en la petita i la gran pantalla, fent-lo molt popular sèries com Nissaga de poder o Majoria absoluta. Ara es troba totalment abocat en la interpretació del rei Artús de Spamalot, però de cara al futur, i com ha fet sempre, no es tanca cap porta.


SINOPSI
Spamalot és un musical inspirat en la pel·lícula de Monty Python Els Cavallers de la Taula Quadrada, readaptat per John Du Prez i el component dels Monty Python Eric Idle. Ambientat en l’Edat Mitjana, el musical explica la història de la recerca del Sant Grial per part del Rei Artús i els seus fi dels cavallers. Per a trobar-lo, els intrèpids cavallers s’enfrontaran a castells plens de francesos, enormes vaques voladores, conills assassins i espectaculars ballarines de Las Vegas. Des de la seva estrena en Nova York el març de 2005, Spamalot ha rebut diversos reconeixements, entre ells, tres premis Tony i un Grammy a la millor banda sonora, que inclou, com a tema central, Always look on the bright side of life de la BSO de La Vida de Brian.


spamalot | menú principal

© La pàgina d'en Jordi Bosch